Gminne Centrum Edukacji w Igołomi

DESZCZOWY OGRÓD W GCE W IGOŁOMI

W czerwcu 2024 r. Gminne Centrum Edukacji Szkoła Podstawowa w Igołomi złożyło wniosek do Metropolii Krakowskiej o realizację deszczowych ogrodów w ramach projektu INTERLACE.

Zgłoszenie szkoły podlegało ocenie formalnej i merytorycznej, która została przeprowadzona przez Komisję. Kryteria wyboru szkoły do realizacji to:
• możliwość zrealizowania inwestycji/rozwiązania przedstawionego problemu w zakresie wyznaczonego budżetu (ok. 25 tyś zł na jeden ogród);
• proponowaną lokalizację ogrodu pod względem: technicznym,
• możliwości przeprowadzenia warsztatów z uczniami.

Ostatecznie Gminne Centrum edukacji zostało zakwalifikowane do realizacji projektu o czym powiadomiona została Pani Wójt Gminy Barbara Gładysz pismem z dnia 7 lipca 2024 r. Organizatorami i partnerami przedsięwzięcia są: Stowarzyszenie Metropolia Krakowska, Fundacja Sendzimira oraz pozostali członkowie i partnerzy projektu INTERLACE (INTERnational cooperation to restore and connect urban environments in Latin AmeriCa and Europe) finansowanym ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Horyzont 2020.

Ogrody deszczowe to rodzaj terenów zielonych, które od niedawna cieszą się dużą popularnością. Nie tylko mogą spełniać funkcje dekoracyjne, lecz również służą do filtrowania wody opadowej, a przez to zwiększają jej retencję. Ogrodem deszczowym określa się nasadzenia roślin w gruncie lub pojemniku. Mają na celu usuwanie zanieczyszczeń z przepływającej wody deszczowej zbieranej z powierzchni dróg, placów i dachów. Dzięki ogrodom deszczowym mniej wody spływa z powierzchni nieprzepuszczalnych (chodniki, ulice, parkingi, place) do kanalizacji, ponieważ rośliny zatrzymują ją w krajobrazie, zwiększając w ten sposób retencję wód.

Po akceptacji projektu ogrodu na terenie GCE w dniu 20.09. 2024 r. rozpoczęła się realizacja przedsięwzięcia. Zaangażowani zostali do tego uczniowie klasy siódmej oraz szóstej. Pracownicy Metropolii przeprowadzili z uczniami spotkanie wprowadzające pn „Ogrody deszczowe - o potencjale zieleni w ograniczaniu zjawiska suszy”. Następnie uczniowie przemieścili się w miejsce. zaplanowanego ogrodu aby posadzić przygotowane rośliny, wyrównać i wypełnić podłoże kamykami i korą drzewną. W planach pracy uwzględniona została również przerwa na posiłek, przygotowany i finansowany przez Krakowską Metropolię. Trzeba podkreślić zapał uczniów do pracy, ich zaangażowanie w realizację projektu, co mamy nadzieję przerodzi się w opiekę, nad w końcu wykonanym przez siebie, ogrodem.

Admin